گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4  اصفهان
گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4  اصفهان

گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4 اصفهان

گزارش اردوی راهیان نور

بسمه تعالی

گزارش اعزام دانش آموزان دبیرستان شاهد عترت ناحیه 4 اصفهان به اردوی راهیان نور در سال تحصیلی 94-93

 

نقد وبررسی نقاط ضعف وقوت اردوی امسال از زبان سرکار خانم تیغ ساز زاده دبیر اعزامی به سرزمین های نور

  همانگونه که در کتاب درسی آمادگی دفاعی ذکر شده اردوی راهیان نور فرصتی است . برای  آشنایی دانش آموزان با بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی  ونیز آشنایی بارشادت ها ودلاوریهای رزمندگان اسلام در مقابله با دشمن.

بازدید از مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور و مشاهده عینی آثار جنگ در آخرین نقطه مرزی کشورسبب می شود دانش آموزان دفاع مقدس را واقعه ای به تاریخ پیوسته و نامربوط به خود وزندگی وسرنوشت خود ندانند.راهیان نور اردویی زیارتیست وتجدید پیمانیست با شهدای آن.

همانگونه که هر کس به کربلا می رود، طعمی دیگرگونه و غریب از زیارت یک امام معصوم در جان خود درمی یابد: این جا تل زینبیه است، این جا محل افتادن  قامت عباس است، این جا گودال قتل گاه است،... مشابه آن اتفاق در اردوی راهیان نور در درون بازدیدکنندگان        می افتد.

آن ها به زیارت قتل گاه شهیدان می روند و هم آن طور که زائر کربلا خود رادر عاشورا می بیند و خطاب به اصحاب امام حسین(ع) می گوید: «طبتم و طابت الارض التی فیها دفنتم و فزتم فوزاً عظیماً فیالیتنی کنت معکم فأفوز معکم». آنان حس می کنند که بر خاکی متبرک پا گذاشته اند .

گزارش اردو به همراه نقد وبررسی نقاط ضعف وقوت آن

وقتی دانش آموز درشلمچه وخرمشهر حضور یافته  وخاطرات چگونگی اشغال این سرزمین وباز پس گیری آن رااز زبان کسانی که خود دراین نبرد حضور داشته اند میشنود، انها را جدای از خوداحساس نمی کند.وقتی پای صحبت رزمنده ی ازاده ای می نشیند که از چگونگی اسارتش وخاطرات تلخ وشیرین 16تا23سالگی خوددر زندانهای رژیم بعثی می گویدواین که چگونه دلاورمردان ما نه تنها دوران سخت اسارت راتحمل کرده ومقاوم ایستادند بلکه دراین مدت تهدیدها راتبدیل به فرصت کرده وحتی برخی به چندین زبان زنده ی دنیا تسلط یافتند، میتواند درسی برای تمام زندگی اش باشد.به هر تقدیر ین اردوها چه تأثیر مثبتی هم به لحاظ معنوی و هم به لحاظ تفریحی بر دانش آموزان می گذارد.

**کاهش استقبال ازاین اردو دربرخی مدارس درسال جاری دودلیل عمده دارد .اول هزینه دار شدن آن برای دانش آموزان ودوم زمان نامناسب.

زمان برگزاری این اردو بسیار مهم است دراوج برنامه درسی ترم ودرابتدای هفته، زمان مناسبی  برای برگزاری اردو نیست.حداقل کاری که میتوان دراین زمینه انجام داداین است که اززمان اخر هفته استفاده شود تاروزهای کمتری از این اردوی 4روزه از وقت کلاس درسی گرفته شود.(لازم به ذکراست که بسیاری از دانش آموزان مستعد ودرس خوان دبیرستان کاردانپور وشاهدعترت که برای تاریخ چهارشنبه 12آذرماه ثبت نام کرده بودند باتغییر زمان به شنبه 8آذرماه انصراف دادند.)از این رو پیشنهاد می شود این اردو در ایام مصادف با تعطیلات ویا حداقل استفاده از دو روز اخر هفته برگزار شود.

باتوجه به اینکه تلاشهای خوبی در جهت سلامت وایمنی وبرگزاری بهتر این سفر انجام شده اما موارد دیگری که که لازم به ذکر میدانم:

*-نظم وانضباط دراجرای برنامه ها نیز از موارد بسیار مهم است که دراینجا لازم می دانم ااز زحمات جناب اقای نصر مسئول محترم اردوگاه شهید باکری خرمشهرتشکرنمایم که در برگزاری به موقع  برنامه ها وبازدیدها تلاش بسیاری داشتند.

*-باتوجه به طولانی بودن مسافت بین اصفهان تا خرمشهرحرکت در راس ساعت مقرربدون اتلاف وقت نکته مهمی است که باید به ان توجه شود.

*-برای استفاده بیشتر از فرصت در مسیر حرکت لازم است تعداد بیشتری فیلم های مرتبط با دفاع مقدس در اختیار رانندگان قرار گیرد ودر مسیرراه پخش گردد.

*-باتوجه به اینکه حسینیه ای در شهرستان دورود برای اقامه نماز وناهار پیش بینی شده است باید رانندگان ملزم گردند دراین محل توقف کنند (متاسفانه برخی رانندگان به جهت ننافع شخصی در کنار رستوران ها توقف میکنند.)

*-وجود راویان متبحر در اتوبوس ها در هنگام رفتن به محل یادمان ها  میتواند بسیار مثمر ثمر باشد (با توجه به اینکه در محل یادمان ها بعضا دانش آموزان متفرق شده وبه عکاسی و....مشغول می شوند) باحضورراویان از فرصت مسیر راه بهترین بهره برداری فرهنگی میتواندصورت گیرد.وبه نظر میرسدلازم است تعداد راویان بیشتر گرددتا هیچ اتوبوسی بدون راوی نماند.

* -لازم است بین مجریان وراویان هماهنگی های لازم صورت گیردتااز ذکر مطالب تکراری وخسته کننده برای دانش آموزان پرهیز شودوتاحد امکان مطالب عینی  ملموس ودر زمان ومکان مناسب بیان شود.(برای مثال ذکر خاطرات تلخ وشیرین اسارت توسط رزمنده  ی آزاده(که گویااز اهالی شهرضابودند )دراردوگاه شهید باکری خرمشهر بسیار جذاب بودوبرعکس در اردوگاه شهید مسعودیان اهواز دربدو ورود درحالی که دانش اموزان خسته وچمدان به دست بودند روایت گری یکی از خواهران بسیار ملال آوروخسته کننده بود.برنامه رزمایش شبانه اردوگاه شهید مسعودیان که نمایشی از وقایع پس از انقلاب وجنگ بود نیز جالب وجذ اب بود اماباتوجه به طولانی بودن آن، روایت گری قبل از ان در ابتدای برنامه زاید وخسته کننده بود.

*_کیفیت وکمیت  غذای اردوگاه نسبتا خوب بود اما  می توانست با همین موادغذایی،  طمع ومزه ی غذاها (بویژه خورش هادراردوگاه شهیدباکری خرمشهر) بهترنیز باشد.

*_پیشنهاد می شود  تعداد دفعاتی که نوشابه همراه غذا داده میشود کمترشده  و از مواد سالم تر مانند ماست، دوغ، سبزیجات ومیوه بیشتر استفاده شود.

 

شهره تیغ ساز دبیر آمادگی دفاعی ناحیه 4 اصفهان

آذر 93

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.