گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4  اصفهان
گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4  اصفهان

گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4 اصفهان

توان نظامی ایران

بسمه تعالی

توان نظامی ایران


معرفی برخی از تولیدات صنایع موشکی:

1. موشک شهاب 3 : ( برد 2500 کیلومتر / درصد خطا 2 در 10000 )
2. موشک فاتح 110 : (دقیق ترین موشک بالستیک موجود در جهان با سوخت جامد برد 450 کیلومتر )
3. موشک توفان : ( یکی از پیشرفته ترین موشکهای ضد زره با عمق نفوذ 760 میلیمتر و برد 3850 متر و دارای سیستم ' ضد جمینگ ' تا دشمن نتواند آن را منحرف سازد و و مجهز به سیستم دید در شب وقابل شلیک از بالگرد های کبرا )
4. موشک تندر : ( طراحی شده جهت مقابله با زره های واکنشگر )
5. راکت صاعقه : ( طراحی شده جهت نابودی نفرات دشمن و دارای 40 میلیمتر طول می باشد و اهمیت آن به جهت برد ، مقدار ترکشها و قدرت انفجاری آن می باشد و پرواز آن در هوا بدون صدا می باشد )
6. موشک صیاد1و2 : ( که جهت نابودی بمب افکنها و هواپیماهای شناسایی دشمن طراحی شده و زمین به هوا می باشد که به تولید انبوه رسیده است )  
7. موشک شهاب ثاقب : ( موشک سطح به هوای شهاب ثاقب موشکی کوتاه برد جهت دفاع ضد هوایی در ارتفاع پایین و بسیار پایین است و دارای ردیاب و سیستم هدایت فرماندهی و کنترل بیسیمی است .و دارای سرجنگی 14 کیلوگرمی و دارای ماسوره زمانی « ایر » می باشد که درصد خطای آن 4 درصد می باشد .
8. موشک میثاق1و2 : ( این موشک نمونه مدرنیزه شده استینگر می باشد که از روی شانه پرتاب می شود که دارای سیستم هومینگ غیر عامل مادون قرمز با قابلیت تهاجمی در تمامی جهات است )
9. موشک کروز: ( طراحی شده جهت استفاده در هواپیما و شناور . که بر برروی شناور های ذوالفقار 1400 و ذوالجناح نصب شده و این شناور ها با سرعت 90 کیلومتر حرکت کرده و همزمان اقدام به شلیک این موشک می کنند.
10. موشک دریایی نور : ( اساس سیستم کروز با برد متوسط 200 کیلو متر و با یک سامانه فوق پیشرفته جنگ الکترونیک )
11. موشک دریایی رعد : ( پیشرفته ترین موشک دریایی باسیستم هدایت الکترونیک در شب و سیست ضد الکترونیک با برد 350 کیلومتر )
12. موشک توسن : ( موشک ضدزرده تماما داخلی با عمق نفوذ بسیار بالا )
13. موشکهای زلزال 1و2و3 : ( با بردهای حداکثر 450 کیلومتر و پرتاب دقیق یکی از پرسرعت ترین موشکهای زمین به زمین جهان است )
14.موشک زیر دریایی حوت : ( پرسرعت ترین و پیشرفته ترین موشک زیر سطحی جهان با فناوری بسیار پیشرفته با قابلیت رهگیری اهداف زیر سطحی مانند زیر دریایی ها و موشکها و ناو ها و ناوچه ها )
15. موشکهای مرصاد 1و2و3و4و5 : (یک موشک فوق پیشرفته و جدید برای مبارزه با اهداف هوایی که در سال 2008 به تولید انبوه رسید . فناوری آن کاملا داخلی و بومی است .)
مرصاد 1 : استفاده جهت رهگیری جنگنده ها و بمب افکن های در ارتفاع های بسیار بالا
مرصاد 2 : استفاده جهت رهگیری پهپاد های بدون سرنشین در ارتفاع های پایین و بالا
مرصاد 3: استفاده جهت شکار هواپیماهای جاسوسی رادار گریز در ارتفاعات بسیار بالا
مرصاد 4: استفاده جهت رهگیری موشک های بالستیک زمین به زمین با کلاهک های هسته ای و شیمیایی
مرصاد 5 : استفاده جهت شکار موشک های هوا به زمین شلیک شده توسط جنگنده های پیشرفته دشمن
16.موشک ضد تانک رعد : ( یک موشک ضد تانک بسیار ساده و ارزان قیمت با هدایت الکترونیک مجهز به یک رادار ضد رادار )
17. موشک قدر 1و 2 : ( موشک های بالستیک ارتقاع یافته شهاب با سیستم دفاع از موشک با 4 شلیک شونده راکت سیار در هوا و یک کلاهک بسیار قدرتمند و دارای سوخت دو مرحله ای که در سال 2008 به تولید انبوه رسیده است . برد قدر2 3500 کیلومتر است )
18. موشک عاشورا : ( موشک بالستیک با برد بیش از 4000 کیلو متر که نوع پیشرفته قدر با سیستم رادار ضدرادار است )
19. موشک سجیل : ( موشک هوا به هوا سجیل می تواند اهداف با برد 40 کیلومتر را با سرعت بسیار زیاد رهگیری نماید .)
20. موشک فاطر : ( موشک هوا به هوا ی فاطر می تواند از ارتفاعات بسیار بالا پرتاب شده و به سمت هدف خود حرکت کند )
21. موشک زوبین : ( موشک هوا به زمین زوبین می تواند اهداف با برد 30 کیلو متر را رهگیری کند )
22. موشک ستار 1و2و3: (موشک هوا به زمین ستار می تواند برد 40 کیلو متر را طی نماید )
23. موشک دریایی نصر : ( موشک ضد کشتی با برد 60 کیلو متر و سرعت بسیار بالا و دارای یک سامانه مبارزه با جنگ های الکترونیکی )
24. موشک فراز : ( یکی از پیشرفته ترین موشک های هوا به هوای جهان با قابلیت رهگیری اهداف پرسرعت و جنگنده های مدرن و مجهز به یک سیستم مبارزه با جنگهای الکترونیکی و یک راداری فعال برای یافتن هدف نهایی و هدایت الکترونیکی لیزری . سرعت این موشک 6000 کیلو متر بر ساعت است . )
25. موشک فجر دریا : ( یک موشک برد کوتاه برای استفاده در ناوچه ها و ناوشکن ها و قایق های پرنده سپاه پاسداران و قایق های تندرو ارتش. )
26. موشک ثاقب : (شلیک از زیر دریایی ها و لانچر های ثابت در زیر دریا برای شکار جنگنده ها و بالگردهای تهاجمی دارای یک سیستم راداری پیشرفته برای یافتن هدف و هدایت به سمت هدف نابود سازی فضای بینایی رادار دشمن .)
27.راکتهای فجر 1و2و3و4و5:
این راکتها نمونه های بهینه سازی شده رادارگریز کاتیوشا می باشد که بسیار ارتقاء یافته و به کلاهک های شدید الانفجار مجهز یافته اند . این راکتها تا حداکثر برد 200 کیلو متر به صورت راکتی در جنگ 33 روزه حزب الله به مراتب مورد استفاده رزمندگان مجاهد حزب الله قرار گرفت که تعداد آنها از 4000 بیشتر بوده است. گفته می شود که تولید این موشک ها تا سال 2000 از رده خارج شده است .
28.موشک یاسر: (این موشک از موشکهای هوشمند تمام اتوماتیک هوا به زمین با برد بیش از 50 کیلو متر است که هم اکنون در سپاه عملیاتی شده است . )

29.موشک دریایی کوثر : (موشک کوتاه برد با رنج عملیاتی 40 کیلومتر و مجهز به سیستم راداری میکرو متری قادر به مبارزه با سیستم های انحرف و جنگ الکترونیک خواهد بود که هم اکنون به صورت عمده در کشور تولید شده و به کشورهای دیگر نظیر سوریه ، سنگال و ونزوئلا صادر می شود .)


افق صنایع موشکی


هم اکنون متخصصان داخلی بدنبال آن هستند که دفاع موشکی دوگانه ای را درست کنند که دارای نواخت تیر بالا باشد تا ابری از آتش بر روی دشمن ایجاد کند.
در سطح ملی هم اکنون به دنبال طراحی ماهواره ملی « سپهر » با سیستم رانش ماهواره هستند. هم اکنون ایستگاه گیرنده زمینی سپهر و پردازش تصاویر ماهواره ای با توان تهیه و توزیع انواع تصاویر ماهواره ای ، و هوایی مشغول فعالیت است. ماهواره سپهر 49 کشور را تحت پوشش قرار می دهد که با آن می توان از فاصله 5 متری تصویر گرفت که در حقیقت این ماهواره چشم ایران در منطقه است
البته موارد دیگری نیز وجود دارد که فعلا به دلایل امنیتی بدان نمی پردازیم ، اما صنایع موشکی به عنوان صنعتی کاملا پویا و رو به جلو در حال تکمیل پروژه های جدید مناسب با شرایط جدید و فن آوری دشمن در حال اجرا است.
در زمینه هوافضا صنایع دفاع کشورمان موفق به پیشرفتهایی چشم گیر شده است که از جمله آن ها می توان به ساخت راکت کاوش گر سفیر و پرتاب آن در بهمن 86 و راکت ماهواره بر سفیر امید در سال 87 و ساخت مینی ماهواره امید و پرتاب آن در بهمن ماه 1387 اشاره نمود . که باعث عضو شدن ایران در کلوپ فضایی 11+1 کشوره در حضور جمهوری اسلامی ایران دانست . فناوری ساخت موشک ماهواره بر در جهان تنها نزد 6 کشور مستقل قرار دارد که با ورود ایران به این جمع این عدد به 7 افزایش یافته که این یک موفقیت بسیار عظیم برای صنعت هوافضای کشور عزیزمان در سطح جهان است .


تحولات دفاعی در بخش زمینی

در بخش زمینی انواع و اقسام مهمات سبک و سنگین در کشور تولید می شود در واقع مهماتی نیست که نیاز داشته باشیم و نتوانیم در داخل تولید کنیم . اور هال کلیه تانکهای غربی و شرقی و تولید انواع تانک و نفربر که نونه بارز آن تانک های « ذوالفقار 1و2و3» که بسیار پیشرفته می باشد و در داخل تولید می شود و دارای زره واکنشگر می باشد تانک ذوالفقار 3 در نمایشگاه زرهی روسیه پیشرفته ترین خودروی زرهی جهان شناخته شد . یکی از خصوصیات مهم این تانک ارتفاع بسیار پایین آن می باشد.
نفر بر شنی دار آبی – خاکی « براق » نمونه دیگری این تولیدات می باشد که با حفاظ زرهی مناسب و تحرک بسیار خوب و استفاده از پدافند « ش.م.ه » آن را از دیگر نفربر ها متمایز می کند. نفر بر زرهی رخش نیز از جدید ترین ساخته های این صنعت است .
ساخت دستگاههای پالایشگر پیشرفته برای تصفیه سازی محیط های دارای آلودگی های زیست محیطی هسته ای ، میکروبی و شیمیایی به تعداد بالا در حال ساخت و عملیاتی شدن می باشند .
تولید انواع و اقسام توپها و توپهای خودکششی ( هویتزر) با برد بیش از 140 کیلو متر .
تولید مین کوب « تفتان » که با خرج گود تا 10 کیلوگرم ' تی ان تی' را پاکسازی میکند و تا عمق 5/2 متر پایین می رود و عرض معبر پاکسازی آن 3 متر می باشد.و دارای سیستم کنترل از راه دور می باشد .
ساخت انواع لانچرها و سکوهای پرتاب کننده موشک های نیروی هوایی سپاه و هوانیروز ارتش که در نوع خود بسیار پیشرفته می باشد و قابلیت انتقال و حمل موشکهای مختلف را در تمامی شرایط اقلیمی را ممکن می سازد .
تولید انواع و اقسام خودرو های تاکتیکی زرهی دو دیفرانسیل مانند خودروی جیپ نفربر تندر و جیپ فرماندهی سفیر و خودروهای تجاری ( زرین خودرو ) .
تولید سلاح ملی انفرادی «خیبر» با طراحی کاملا جدید که خشاب آن در عقب قرار دارد که سلاح را سبک تر می کند و جزو مدرنترین سلاحهای انفرادی می باشد.
ساخت دستگاههای تول حفر کن برای استفاده از تاکتیک زیرزمینی نیروهای مسلح نیز از دیگر دستاوردهای صنایع دفاعی می باشد .
ساخت انواع توپ های فوق پیشرفته فجر که پیشرفته ترین توپ دریایی جهان است و می توان اهداف هوایی و دریایی با برد 18000 متر را مورد هدف خود قرار دهد . آتش این توپ 1100 در دقیقه است . )
توپ ضد هوایی سماوات با قدر آتش 1800 در دقیقه و برد 20000 متر راداری
توپ ضد هوایی محمول که در حین حرکت نیز قابلیت پرتاب را داراست و می تواند اهداف با برد 15000 متر را هدف قرار دهد .
پروژه های بسیار زیادی در این مقوله در حال پیگیری و یا اجراست که در این مقوله نخواهد گنجید .


بخش الکترونیک

سیاست کلی وزارت دفاع این است که تمام تجهیزات و ملزومات موجود با الکترونیک آمیخته شود . از این طریق دقت ، سرعت و قابلیت های سلاحها ارتقای کیفی پیدا می کند .
خود کفایی در تولید بیسیمهای رایج نیروهای مسلح و بیسیمهای جهش فرکانسی و سیستمهای اپتیکی و شنود زیر آبی ، تلفنهای زیر آبی و سونار( دستگاهی برای شناسایی سلاحهای زیر آب) نیز از این نوع خود کفایی ها می باشد.
صنعت میکرو الکترونیک و آبتو الکترونیک در صنایع دفاع پایه گذاری شده و در خدمت صنایع هوایی قرار دارد و در صورت نیاز صنایع به میکروچیپس تبدیل می شود.
تولید قطعات مورد نیاز در انواه شاخه های الکترونیک نیز نمونه خوبی از یک پیشرفت بسیار زیاد می باشد.ساخت سیستم راداری D-M-3b که قادر به ردیابی و هدایت موشک‌های مهاجم است.
ساخت اولین سیستم هدایت کننده لیزری موشکهای بالستیک و غیر بالستیک به صورت تماما خودکار و باهدایت ماهواره ای در صنایع دفاع ایران را به سومین کشور دارنده این سیستم فوق العاده پیشرفته در جهان مبدل کرده است و از این پس می توان ایران را یک ابرقدرت صنایع موشکی الکترونیکی در جهان دانست . این سامانه فوق پیشرفته در رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور سال 87 به نمایش در آمد . بدین شکل تمامی سیستم های موشکی ایران از قبیل بالستیک و غیر بالستیک به سیستم خودکار هدایت ماهواره ای لیزری مجهز خواهند شد .
نوع جدیدی از رادارهای پیشرفته بدون انتشار ساخته و به نمایش گذاشته شد. این رادار ها با استفاده از الکتریسیته ساکن هوا سامانه ای مشبک را در فضای محدود ایجاد می کند و بلافاصله پس از برهم خوردن این شبکه سامان یافته هدف مورد نظر رهگیری خواهد شد . این سامانه بدون نیاز به پرتاب اشعه به فضا تمامی اهداف از قبیل رادار گریز و غیره در اندازه های مختلف را به سادگی ردیابی و رهگیری می نماید . این ابتکار برای اولین بار در جهان در کشور عزیزمان به تولید رسیده است . با استفاده از این سامانه فوق پیشرفته تمامی پرنده های رادار گریز قابل مشاهده و ردیابی می باشند .
ساخت رادارهای پیشرفته بصیر در سال 2008 برای ردیابی اهداف هوایی و زمینی با برد 400 کیلو متر و ساخت رادارهای ضد رادار که می تواند با قدرت فوق العاده جنگ الکترونیک خود توان بینایی راداری رادارهای دشمت را به صفر برساند و بر همه جنگنده ها و موشکهای نیروهای مسلح نصب می شود ( با قیمت و صرفه بسیار پایین )
ساخت قطعات تمام اتوماتیک الکترونیکی در صنایع دفاع بین سالهای 2005 تا 2008 رشد چشمگیری داشته و بدین وسیل از حضور مستقیم نفر در سیستم ها گونان کاسته و به دقت تمامی قطعات تولیدی در صنایع دفاع از جمله توپ های ضد هوایی ، پرنده های بدون سرنشین و سایر قسمت ها افزوده است .
ساخت سیستمهای تخریب الکترونیکی با نام بمبهای الکترونی نیز از چندی اخیر آغاز شده و در مراحل تولید نهایی قرار دارد . این گونه بمبها با ایجاد یک خلا الکتریکی منطقه مورد نظر را عاری از برق و الکترون می سازد که موجب تخریب و خسارتهای فراوان در عملکرد دشمن خواهد شد.
همچنین روبوتهایی برای انجام عملیاتهای امداد و نجات در شرایط دشوار جنگی نیز طراحی و تولید شده است.
هم اکنون شناسایی و ردیابی تمامی پرنده های رادارگریز جاسوسی برای رادارهای همیشه بیدار سپاه و ارتش بسیار ساده امکان پذیر می باشد.


پیشرفت های بخش دریایی

ما در این بخش استراتژی قایق های تند رو را دنبال کرده ایم. شناور های موشک انداز طراحی شده ، باعث تحولی چشمگیر در این بخش شده است . شناور ها اعم از سطحی و زیر سطحی و شناورهای لجستیکی در مدلهای مختلف طراحی و ساخته شده است .
صنایع دریایی ما ترکیبی است یعنی شناور ، سیستمهای الکترونیکی و سلاحهایی مثل تیربار و موشک هرکدام در جای جداگانه ساخته و در یک جا مونتاژ می شود .
زیر دریایی های« السابحات » یک نمونه از این اقدامات است .
زیردریایی های نیمه سنگین کلاس غدیر در ارتش ساخته و به آب انداخته شد . همچنین زیر دریایی های 4000تنی فوق سنگین کلاس قائم نیز در حال ساخت و گذراندن مراحل نهایی آزمایشات دریایی خود می باشد که در آینده نزدیک به آب انداخته خواهد شد. از خصوصیات مهم این زیر دریایی حمل موشکهای بالستیک و حمل تسلیحات و راکتهای مختلف زیر سطحی و رهگیر می باشد . این زیر دریایی ها از خصوصیت رادارگریز بودن نیز بهره می برند .
تولید قطعات ساختاری ، پنلهای ساندویچی ، انواع لوله های مختلف هیدرولیکی و هواناوهای« یونس 6 » و « یونس 22» طراحی شده است.
قابل توجه است که ششمین « لندین گرافت » سنگین برای سازمان بنادر و کشتیرانی در وزارت دفاع ساخته شد.
ساخت بالن های پرنده به تعداد بالا در سراسر خلیج همیشه فارس ، ساخت ناوچه های جوشن و سهند و ناو شکن های جماران و موج و انواع زیر دریایی های بدون سرنشین رادارگریز و قایق های فوق تندرو رادارگریز باسرعت بیش از 200کیلومتربرساعت نیز از دیگر پیشرفتهای صنعت دریایی صنایع دفاع محسوب می شود
همچنین ساخت مینهای دریایی معلق فوق پیشرفته تمام خودکار حبابی نیز از دیگر دستاورد های صنایع دفاع است . همچنین مین های خلا برای اولین بار در جهان ساخته و در تنگه هرمز عملیاتی شد .
هم اکنون موشکهای دریایی ساخت داخل(به خصوص موشک اخیر) می توانند تمامی سکوهای ساحلی و دریایی با برد 400 کیلومتر را بزنند.
نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که به دلیل پیشرفتهای قابل توجه و چشمگیر در بخشهای دریایی ، ضربه پذیری دشمن در دریا بسیار بالاست و به همین دلیل احتمال حمله دشمن قبل از تخلیه کامل خلیج فارس و دریای عمان بسیار بعید است ( البته اگر قبلا نقشه طراحی شده دکتر عباسی برای قطع ارتباط خلیج فارس و دریای عمان از طریق تنگه هرمز پیاده نشده باشد ).


پیشرفت در صنایع هوایی 

متخصصان هوایی کشورمان هم اکنون بر روی کلیه هواپیماهای تجاری و نظامی در حال تحقیقات هستند و قادرند تمام این هواپیما ها و بالگرد ها را اور هال و تعمیر اساسی کنند.
چنین توانمندی ای در کل منطقه وجود ندارد حتی توانایی هواپیماهای پهن پیکر ایرباس و بوئینگ وجود دارد. آشیانه فجر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بزرگترین سازه فلزی است که تاکنون در کشور و خاورمیانی ساخته شده است و همزمان 8 تا 12 هواپیمای پهن پیکر می تواند در آن قرار گیرد.
قطعه سازی در صنایع هوایی حرف اول را میزند . قبل از انقلاب اسلامی هیچ کاری در این زمینه انجام نشده بود . کارخانه « بل » ایجاد شده بود و تنها در حد چکهای اولیه بر روی بالگرد ها انجام میشد . هم اکنون شرکت «پنها» هم هلیکوپتر های «شباویز» و «2091» و هلیکوپتر های «شاهد» را تولید می کند و هم تعمیرات اساسی سنگین را انجام می دهد . در ضمن در آینده نزدیک شرکت پنها بالگرد تهاجمی ملی خودرا به نمایش خواهد گذاشت .
در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته ، صنایع هوایی ایران موفق شده است هواپیماهای «ابابیل» ، «مهاجر1و2و3و4» ، «هدهد» و «صاعقه 1و2» را تولید کند. این هواپیماها با هزینه بسیار پایین و تکنولوژی روز ساخته شده است. پهپاد آفندی الحدید و نانو پهپاد آوا از دیگر دستاورد های این صنعت است . هواپیمای بدون سرنشین رادارگریز فراز در اندازه مینی در اختیار نیروی زمینی سپاه قرار گرفته شده است .
هواپیمای بدون سرنشین مهاجر 1و2و3و4 با کاربرد مراقبت هوایی ، شناسایی ، جنگ الکترونیکی ، رله ی ارتباطی ، دیده بانی ، هدف یابی ، هدایت آتش توپخانه ، کنترل نوار مرزی جهت مبارزه با قاچاقچیان ، کنترل ترافیک شهری و عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی است که می توانند سلاحهای کوچک را حمل و پرتاب کنند. برد حد اکثرپهپادهای ایرانی به 2500 کیلو متر می رسد و از سیستم اختفای راداری معکوس برای گریز از رادارهای دشمن بهره می برند . همانطورهم که در تلویزیون های مختلف مشاهده شد این هوا پیما های پیشرفته با ساعتها پرواز متدوام بر فراز ناو ها آمریکا از آنها فیلمها و عکسهایی را در تمامی شبکه ماهواره ای منتشر نمودند . به عقیده کارشناسان آمریکایی ای پرنده ها ی پیشرفته رادار گریز ترین پرنده های جهانند ( که توانسته ساعت ها از دست رادارهای پیشرفته آمریکایی در امان باشند )
در زمینه هواپیماهای جنگی هواپیمای جت پیشرفته اینتگرال طراحی شده و در زمینه بالگردهای هجومی و ترابری نیز 9 مورد در داخل تولید می شود.
هواپیمای ایران 140 که در نوع خود پیشرفته ترین است در انواع کاربری ساخته میشود. نوع دریایی ایران 140 با نام سماء نیز ساخته شده و تحویل نیروهای هوایی سپاه شد .
ساخت هواپیماهای فوق پیشرفته اواکس(رادار پرنده) با نام سیمرغ در صنایع دفاع دیگر دستاوردهای تحسین برانگیز صنایع دفاع می باشد . این رادار های پرنده برای اولین بار در رژه ارتشی ها در روز ارتش در سال 87 به نمایش در آمد . 
یکی دیگر از تولیدات ساخت شیشه و لاستیک هواپیما می باشد که ما را در زمره 8 کشور تولید کننده آن قرار می دهد .
جنگنده های صاعقه , آذرخش و جنگنده مدرن نسل پنجم شفق را می توان از دیگر دستاورد های صنایع قدرتمند هوایی کشورمان دانست .
جنگنده اوج نیز یکی دیگر از محصولات آینده صنایع دفاع کشور عزیزمان ایران است .
جنگنده صاعقه به تعداد 12 ، آذرخش به تعداد 8 و شفق به تعداد 4 فروند در داخل تولید و به مرحله عملیات رسیده اند . در آینده نزدیک نیز این جنگنده ها به تعدادی از همپیمانان ایران صادر خواهد شد .
متخصصان کشورمان توانسته اند با استفاد از فناوری پیل سوختی در نانو تکنولوژی سوخت جنگنده های ایرانی را افزایش داده و برد آنها را به 2000 کیلو متر رسانده اند که در دنیا بی نظیر است . بیشترین برد پرواز در اختیار آمریکا برای جنگنده های خود تا سقف 1500 کیلو متر است.

آذرخش

برنامه ساخت یک جنگنده داخلی در اواخر جنگ تحمیلی از سوی شهید سرلشکر منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارایه شد که در مرحله اول ساخت جنگنده ای مانند اف 5 بود که البته تعداد زیادی از قطعات ان از قطعات اف 5 های موجود در انبار های نیروی هوایی تامین می شد و تعداد دیگری از قطعات ان نیز از سایر کشور های جهان و بازار سیاه تامین میشد اما این طرح تا پایان جنگ تنها در حد یک ایده باقی ماند که دو علت داشت :اول عدم وجود بودجه لازم برای ای چنین طرحی و دوم عدم اعتقاد بسیاری از مسؤلان ان زمان به توانایی داخلی برای ساخت یک جنگنده ساده در حد اف 5.بنابر این در اواخر جنگ جنگنده های ناتوان اف7 برای جلوگیری از نابودی نیروی هوایی وارد این نیرو شد در ان زمان تعداد هواپیماهای عملیاتی ما به کمتر از 50 فروند می رسید که بیشتر ان ها نیز اف5 بود که به دلیل سادگی نسبی نسبت به دیگر جنگنده ها عملیاتی نگه داشتن ان ها راحت تر از دیگر جنگنده های این نیرو بود.با پایان جنگ و بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور در اوایل دهه 70شمسی شهید ستاری بار دیگر طرح جنگنده ملی را مطرح نمودند که مبنای این طرح نیز ساخت یک جنگنده شبیه اف 5 بود که باتوجه به بهبود روابط ایران با شوروی و پس از ان روسیه از قطعات روسی در مقیاس بالا و ازمقداری از قطعات باقی مانده اف 5 ها استفاده می کرد ومقداری از قطعات ان در حد پایین از صنایع داخلی تامین میشد.
پس از طراحی های اولیه این طرح بار دیگر با یک سد روبرو شد و این بار خرید جنگنده هایی نظیر میگ29و سوخو24 و نیز قرارداد خرید انبوهی از دیگر جنگنده های روسی مانند سوخو27و میگ31 بود که برای بار دوم جلوی این طرح ملی را گرفت و این طرح همچنان عقیم ماند تا اینکه در اواسط دهه 70 شمسی و با وضع تحریم های تسلیحاتی از سوی دولت یلستین بار دیگر این طرح توجه فرماندهان نیرو را به خود جلب کرد به ویژه اینکه اف5 های این نیرو دیگر عمر مفید خودرا تمام کرده بودند و نیاز به یک جایگزین برای ان ها احساس میشدو به این ترتیب به طور جدی برای نخستین بار این طرح با نام اذرخش مطرح و مورد توجه قرار گرفت واز سال 1375 به طور جد کار طراحی ان اغاز شد و نخستین پیش نمونه ان در سال 1376پرواز کرد که تصویری از ان در دسترس نیست پس از ان تولید این جنگنده با سرعت بسیار پایین ادامه یافت و تا سال 80تا81کمتر از 6 فروند از این جنگنده ساخته شد اما با وقوع جنگ های افغانستان و عراق و نزدیک شدن تهدید به مرز های کشور نیاز به یک نیروی هوایی قدرتمند به شدت احساس گردید و به دلیل تحریم های بین المللی امکان خرید جنگنده های مفید و قدرتمند غیر ممکن گردیده و تنها نقطه اتکا توان داخلی بود و در این جا بود که طرح صاعقه نیز به اذرخش پیوست . در واقع اذرخش گویای یک جنگنده تک سکانه با برد حدود 1000کیلومتر و اویونیک و موتور روسی بود که برای حمله به اهداف زمینی طراحی شده بود و توانایی مقابله با بالگرد ها را نیز دارا بود.اما صاعقه یک جنگنده دو سکانه با تکیه بیشتر بر صنعت داخلی بودکه یک جنگنده چند منظوره با برد 2000کیلومتر بود.این جنگنده از دو پیشرانه ساخت داخل که در واقع مدل تکمیل یافته پیشرانه اف5 بود استفاده میکند و مجهز به یک کابین نسبتا پیشرفته و به روز میباشد.این جنگنده دارای قبلیت پرتاب بمب دو هزار پاوندی قاصد و نیز بمب های هوشمند 500 پاوندی می باشد . برای رزم هوایی نیز این جنگنده می تواند به موشک های R۲۷ و ۷۳مجهز گردد و احتمالا از سه موشک هوا به هوای پیشرفته ساخت داخل نیز استفاده می کند .
سرتیب میقانی فرمانده ارتش در سال 1386 خبر از تولید انبوه نسل سوم جنگنده های صاعقه داد . این احتمال می رود که تفاوت های صاعقه 3 (نسل سوم) در ساختار بال جنگنده ، تغییرات در ورودی توربوجت و استفاده از یک موتور جت داخلی مدرن قرار گیرد . چندی پیش گفته شد که اولین موتور جت داخلی ساخته شده است . مهمترین خصوصیت این موتور این است که ورودی آن به صورت توربو جت و خروجی آن از موتور های رم جت برداشت شده است همچنین گفته می شود این موتور بدون نیاز به پس سوز است و می تواند با نوعی سوخت جدید( استفاده از پیل سوختی ) با سرعت 2500-3000 کیلومتر برساعت، یک ساعت بدون سوخت گیری در آسمان پرواز کند . (2500 کیلومتر) اگر این گفته ها در باره ی موتور جت داخلی صحت داشته باشد یک پیشرفت علمی بسیار عظیم در صنعت هوایی کشور محسوب می شود . گفته شده که از نوع دوم این موتور ملی دارای سوخت دو گانه در جنگنده های نسل پنجم ایران (شفق) که در سال 1386 به تولید انبوه رسید ، استفاده شده است .[b

[b]صاعقه-80[/b]

جنگنده صاعقه یا صاعقه-80 (عدد 80 بعدا بدنبال پرواز اولین پیش نمونه در سال 1380 به اسم جنگنده اضافه شد) طراحی صاعقه بر خلاف آذرخش طراحی این پروژه توسط مرکز تکنولوژی و الکترونیک نیروی هوایی با کمک دانشگاه شهید ستاری انجام گرفت و نه صنایع هواپیما سازی ایران
در آذر سال 1379، سرتیپ علی اکبر شوقی، رئیس دانشگاه شهید ستاری، اعلام کرد که هواپیمای جدیدی که با نام صاعقه در دست تولید است تا در 1382 اولین پرواز خود را به انجام رسانید در تابستان سال 1383، صدا و سیما، تصاویر و فیلم های ویدیویی این هواپیمای جدید را با توضیحات کامل مخابره کرد و بدین سان صاعقه بدنیای واقعیت گام نهاد . صاعقه در واقع طرحی بسیار پیشرفته تر با طراحی بهتر و بهینه سازی دقیق تر از آذرخش بود که به آذرخش-2 نیز معروف شد که پس از آن اسمهایی همچون Super F-5 نیز رایج شد و حتی مقایسه های بسیار عجیب وبچه گانه ی صاعقه با YF-17 یکی از تفاوت های مهم صاعقه با آذرخش جایگزینی دم یگانه ی اف5 با دم پروانه ای شبیه به F/A-18 بنابر این کارخانه ی سازنده ی صاعقه نیاز داشت به یک دم جدید در نتیجه به جای موتور های توربو جت J-85 مورد استفاده در آذرخش از موتور های J-85 مجهز به پس سوز ساخت داخل(یا بهینه سازی شده توسط صنایع داخلی) با تکنولوژی موتور های TF-30 بهره برد این موتور ها(بخصوص قسمت پس سوز) بطور قابل ملاحظه ای فشار بر روی قسمت های قدیمی وارد میکرد متخصصان ایرانی در این جنگنده از یک دم دوگانه بهره بردند آنها معتقدند این روش به کاهش دید راداری و همچنین کوتاه شدن مسافت طی شده برای بلند شدن از باند و همچنین چرخش افقی هواپیما حول محور افقی کمک شایانی میکند(البته بالاترین آهنگ غلتش هنوز هم در بین جنگنده ها متعلق به اف 5 است) و دیگر آنکه به پایداری بیشتر موتور ها در حالت پس سوز و کاهش مصرف سوخت نیز کمک میکند بالهای صاعقه هم از آذرخش بزرگتر بود(ساخته شده از مواد مرکب) که با طراحی جدید نه تنها کارایی بالها افزایش یافت بلکه میزان مخازن سوخت موجود در آنها نیز افزایش یافت . یکی دیگر از مزیت های این جنگنده از F-5 یا F-20 ثبات پروازی بیشتر این نوع تناسب میان بالها و دم هاست . هرچند این نوع دم ( دم دوگانه ) میزان مانور پذیری جنگنده را کاهش می دهد اما به علت شکاری بودن نوع صاعقه ثبات بیشتر برای پرواز این فایتر مناسبت است . از مزیت های دیگر صاعقه ازاف-5 می توان به سرعت بیشتر (1000 کیلومتر بیشتر) ، RCS کمتر ( پنهانکاری) ، ارتفاع پروازی بالاتر(تا 42000متر) و قابلیت حمل تسلیحات پرتاب شونده بیشتر و همچنین برد دو و نیم برابری آن اشاره کرد . همچنین سیستم راداری این جنگنده کلا عوض شده و به یک سامانه راداری ضد رادار( جنگ الکترونیک ) ساخت داخل و یک رادار اصلی و دو رادار جانبی مدرن شده با برد بیش از 400 کیلومتر اشاره نمود.
در کل صاعقه نسبت به آذرخش پنهانکاری بیشتری داشت .اولین پیش نمونه ی صاعقه در 30 می 2004 پرواز کرد و از آن پس سلسله پرواز های آزمایشی آن آغاز شد آزمایشات نشان میداد وضعیت برخواست و نشست بسیار راحت تر و بهتر از چیزی که پیشبینی میشد انجام شده زمانی که آزمایش های پروازی صاعقه به پایان رسید زمان آن بود که برنامه ی ساخت آن آغاز گردد ولی تعداد کمی وارد خدمت گردید ولی در سال 86 خط تولید نسل سوم صاعقه با نام صاعقه 86 راه اندازی شد . این خط تولید ظرفیت تولید سالانه 24 فروند صاعقه 86 را داراست .
موتور و سیستم پیشران:
پیشرانه این هواپیما دو دستگاه موتور RD-33 سارکیسف می‌باشد که از موتورهای هواپیمای اف-5 بسیار قدرتمندتر بوده و امکان پرواز تا سرعتهای 5/1تا 8/1 ماخ را به این هواپیما می‌دهد. رادار این هواپیما از نوع N019-ME است که در ایران بهسازی شده تا کارایی آن بر ضد اهداف زمینی افزایش یابد.
بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی آن 8,000 کیلوگرم است. در ضمن بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم بوده و بردی در حدود 2500 کیلومتر را داراست. این هواپیما، برای اولین بار، در طی سفر آیت الله خامنه ای به همدان پروازی آزمایشی را با موفقیت تمام به انجام رساند که در پی آن، رهبر انقلاب به جمعی از خلبانان نیروی هوایی ایران تاکید نمود که این موفقیت، نتیجه تلاش بی وقفه و ایمان پایدار جوانان دانشمند این کشور است. در کل می توان گفت که تولید انبوه این جنگنده تقریبا تماما داخلی نوید یک آینده درخشان در زمینه صنایع هوایی را به همه ملت ایران خواهد داد .
سرتیب شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش از تولید نسل پنجم صاعقه تا سال 1390 خبر داد . این جنگنده با یک بدنه مدرن شده و تغییرانی اساسی در ساختار دم و بالها و همچنین لیفتینگ بالها همراه است . این جنگنده به طور کامل از خصوصیات جنگنده های نسل پنجم بهره می برد . این جنگنده تماما داخلی است و تا سال 2013 به تولید انبوه خواهد رسید .
چندی پیش نیز اعلام شد که این جنگنده از موتور ساخت داخل (موتور ملی پرواز) بهره می برد . اخیرا برد عملیاتی این جنگنده تا 2500 کیلومتر افزایش یافته است (سامانه پیل سوختی 2گانه در سال 1386)
سایر مشخصات:
بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی آن 8,000 کیلوگرم
بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم
برد:بردی در حدود 2500 کیلومتر
اولین اسکادران با ظرفیت 12 جنگنده درسال 1387 به مرحله عملیات رسید

شفق:

جنگنده پنهانکار و مافوق صوت شفق که طراحی آن از چندین سال پیش شروع شد و در سال 2004 نیز تکمیل نمونه اولیه آن گزارش شده که چندین آزمایش موفقیت امیز را پشت سر گذارده که آزمایشات به صورت کاملا سری در یک پایگاه دور افتاده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انجام گرفته است ، این جنگنده در سه نوع آموزشی دو نفره، جنگنده دو نفره و جنگنده یک نفره طراحی شده است. پروژه طراحی شفق توسّط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از فرمان رهبری ایران پس از جنگ مبنی بر خودکفایی در ساخت تسلیحات سرمایه گزاری شده و بوسیله مجتمع دانشگاهی هوایی (Aviation University Complex) که زیر مجموعه ای از دانشگاه صنعتی مالک اشتر می باشد پس از هزاران ساعت کار مداوم دانشمندان و دانشجویان ایرانی طراحی و ساخته شده است ( البته در ابتدای ساخت این جنگنده دو شرکت روسی میگ و سوخو نیز با ایران همکاری میکردند که ظهور مونیتور های دیجیتالی موجود در کاک پیت هواپیما که از جنس روسی هستند گواه بر این مدعا است ولی به دلیل افزایش فشار سیاسی ناشی از پرونده هسته ای از سوی آمریکا به روسیه این شرکتها از مشارکت در ادامه این طرح صرف نظر کردند) لازم به ذکر است که دانشگاه بزرگ صنعتی مالک اشتر که یکی از بزرگترین مراکز علمی و طراحی ایران می باشد وابسته و زیر نظر کامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جموری اسلامی ایران است .
بسیاری از کارشناسان شفق را از حیث توانایی و نوع طراحی با طرح هواپیمای MiG-I-2000 روسیه که جنگنده ای است شکاری و رهگیر مقایسه کرده اند. البته لازم به ذکر است در طراحی شفق به ویژگی پنهانکاری (رادارگریزی) آن توجه زیادی شده، بویژه که طرح بدنه آن از حیث RCS به جنگنده اف/ای-22 رپتور ساخت آمریکا که یک جنگنده پنهانکار است نیز تا اندازه ای شباهت دارد و بدنه آن از مواد جاذب امواج رادار (Radar Absorbing Materials) ساخته شده است ، که توانایی ایجاد RCS کمتر از یک متر مربع را به جنگنده میدهد در واقع می توان شفق را اولین جنگنده پنهانکار ایرانی دانست. بنا به اظهارات بعضی رسانه ها طراحی نمونه ثانویه شفق که شامل بسیاری اصلاحات و بهبود ها در قسمتهای بالها و نیز دهانه خروجی موتور و همچنین سیستم های راداری پیشرفته تر می باشد تا سال 2008 بطول خواهد انجامید. با توجه به سرمایه گذاری های بسیار بالای ایران در صنایع هوایی و موشکی خود احتمال میرود که این پرنده کمی زودتر از موعد مقرر وارد خدمت در نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران شود
 شفق دارای هفت جایگاه برای حمل تسلیحات مختلف می باشد. نوع سازه به کار رفته به شکل مناسبی اجازه حمل انواع بمب و موشکهای هوابه هوا و هوابه زمین و همچنین انواع بمب با هدایت لیزری را به این هواپیمای توانمند می دهد. که در زیر هر بال سه جایگاه و یک جایگاه نیز در زیر بدنه قرار دارد. توانایی شلیک موشک اسپاروو و سایدوایندر و نیز موشک های سری R روسی از جمله R-73 و R-77.ونیز موشکهای KH-29 و KH-31 به همراه موشک هدایت تلوزیونی ماوریک و همچنین موشکهای هوا به هوای فاطر و سجیل توانایی به خصوصی به این پرنده ساخت ایران در نبردهای چند منظوره میدهد . همچنین استفاده از سه نمایشگر چند کاره رنگی پیشرفته در کاکپیت آن موجب شده تا در جنگنده از نمایشگرهای آنالوگ کمتر استفاده شود . این نمایشگرها که به صورت سری و در کنار هم قرار دارند وظایفی از قبیل کنترل صفحه رادار برای رهگیری پرنده های مشکوک / مدیریت تسلیحات موجود در جنگنده / کنترل سیستم های دفاع الکترونیک برای استفاده در نبردهای الکترونیکی و نیز سیستم هدایت و کنترل شلیک انواع موشکها و بمبهای هدایت راداری و یا لیزری را به این جنگنده داده است .
 علاوه بر این در این پرنده جدید به راحتی خلبان توجه زیادی شده است به همین منظور دارای شیشه (درب کابین) بزرگتری هست و از نظر میدان دید دارای بهترین کارایی لازم در میان جنگنده های معروف دنیا است که دلیل آن هم کشیدگی بیشتر شیشه کابین خلبان به سمت جلو و نیز پهنای بیشتر ان به سمت اطراف است که بیشترین دید ممکن را در اختیار خلبان و یا خلبانان این جنگنده ساخت ایران قرار خواهد داد ، همچنین در شفق از صندلی های پرتاب شونده K-36D ساخت روسیه نیز استفاده شده است که بنابه تاکید کارشناسان امریکایی بهترین صندلی پرتاب موجود در جهان می باشد ( آمریکا با صرف یک هزینه تحقیقاتی بالا در حال ساخت یک نمونه مشابه از این صندلی پرتاب پیشرفته برای جایگزینی ان با صندلی های پرتاب اف 22 و اف 35 است ).
وزن این جنگنده حدود 5 تن است که از این لحاظ یک جنگنده سبک بحساب می آید. پیشرانه این جنگنده یک و یا دو دستگاه موتور توربوجت RD-33 کلیموف روسی یعنی همان موتور بکار رفته در جنگنده MiG-29 است برخی منابع آگاه نیز از امکان استفاده از موتور های AL- 31F در این پرنده ساخت ایران خبر دادند . چندی پیش نیز کار بر روی یک موتور جت تمام داخلی نیز در حال انجام بوده که به تا پایان سال 2008 میلادی این موتور به تولید انبوه خواهد رسید . به نظر می رسد که این موتور قابلیت نصب بر روی شفق را داراست زیرا در غیر این صورت ایران به هیچ وجه قادر به تولید انبوه جنگنده با موتوری دیگر نخواهد بود. ( البته برخی گمانه زنی ها بنا به گفته بعضی رسانه ها ایران برنامه هایی نیز برای تولید موتور کلیموف RD-33 و نمایشگر های تحت امتیاز روسیه در ایران دارد.)
از دیگر ویژگی های بارز شفق می توان به طراحی آیرودینامیکی و سرعت فراصوتی آن که دو تا سه برابر سرعت صوت است اشاره کرد، در طراحی شفق مساحت ریشه بالها بسیار بیشتر از نوک بال است( بالهای قیفی شکل : این نوع شکل بال از پایداری نسبتا خوبی نسبت به باله های دلتا شکل در سرعت های پایین و بالا برخوردار است ) و این امر موجب می شود تا جنگنده شفق در نبرد های هوایی تن به تن (داگ فایت) بتواند به سرعت زاویه حمله را بسوی هدف تغییر دهد، همچنین بواسطه طراحی ویژه بدنه آن توانایی پیچش، غلتش و قابلیت مانور پذیری شفق تا حد زیادی افزایش یافته و آن را به جنگنده ای برای استفاده در موقعیت های خاص تبدیل کرده است. برخی کارشناسان امور صنایع هوایی نیز معتقدند مانور پذیری این فایتر تا اندازه این به میراژ ساخت فرانسه نزدیکی دارد . ( میراژ یکی از مانور پذیر ترین و یا مانور پذیر ترین فایتر دنیاست ) کارشناسان در مورد شفق به گمانه زنی هایی نیز پرداخته اند از جمله اینکه جنگنده شفق از توانایی پرواز در ارتفاع بیش از 50000 متر و ارتفاعات پایین نیز بخوبی برخوردار است و از لحاظ اویونیک یا سیستم های الکترونیک پروازی نیز بسیار پیشرفته می باشد . همچنین از آزمایش های به عمل آمده این مشاهده تایید شده که شفق از ثبات و پایداری بسیار بالایی حین پرواز و یا درهنگام جراحت برخوردار است . برخی این ثبات را در حد جنگنده f-22/B می دانند ولی بعلت عدم وجود هیچگونه فیلم از پرواز این جنگنده مقایسه برای ما امکان پذیر نخواهد بود . از پس از سال 2000 طرحی محرمانه در دانشگاههای ایران در حال تهیه است که به موجب آن راداری پیشرفته و بروز برای این جنگنده در حال ساخت است . این رادار که در نحوه عملکرد از رادار AWG-9 تامکت الهام گرفته دارای توانایی فوق العاده و قابل قبولی در بکارگیری در انواع موقعیتهای ضروری است
اصول استفاده از طراحی مهندسی به خصوص در این جنکنده برای افزایش قابلیت پنهان کاری در این پرنده به خوبی رعایت شده است . حتی بسیاری از کارشناسان ویژگی پنهانکاری شفق را حاصل ترکیب طراحی ویژه و استفاده از مواد جاذب امواج رادار دانسته و توانایی پنهانکاری شفق را با جنگنده آمریکایی F-117 Nighthawk که جنگنده ای بسیار پیشرفته می باشد مقایسه می کنند
نام : شفق
ساخت : وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح
سرعت :3000 کیلو متر بر ساعت معادل 3 ماخ
طول : ۹متر
عرض : ۴متر 
استفاده در ارتش و در آینده نزدیک در سپاه پاسداران

نویسنده:حمیدرضانوری



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.