گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4  اصفهان
گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4  اصفهان

گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4 اصفهان

شیطان را بهتر بشناسیم

به نام آنکه روی به هر سوی کنی سوی اوست

شیطان را بهتر بشناسیم

اعوذ با ... من الشیطان الرجیم

شیطان از جنس جن است و از آتش خلق شده است و قبل از اینکه از بهشت رانده شود خدارا بسیار عبادت میکرد.به همین دلیل عزازیل نام گرفت . حضرت علی (ع) فرمودند : شیطان هفتاد هزار سال خدا را عبادت کرد و فقط یک نماز او 4 هزار سال طول کشید و..... 

  وقتی خدا انسان را از خاک آفرید و از روح خود در او دمید به تمام ملائک دستور داد که بر آدم سجده کنند و همه سجده کردند به غیر از ابلیس که از این دستور سرپیچی کردو به دلیل همین سر پیچی از بهشت رانده شد .پس شیطان به خدا گفت : من هفتاد هزار سال تورا عبادت کرده ام و خودت فرموده ای که هر کس من را عبادت کند عبادتش را بی نتیجه نمی گذارم وعوضش را به او می دهم . پس خداوند فرمودند : در عوض این عبادت هر چه بخواهی در دنیا به توعطا می کنم .شیطان گفت :اول اجازه دهی تا قیامت زنده بمانم . خداوند فرمود :تا روز معلوم تو را مهلت می دهم . شیطان گفت : دوماینکه د رمقابل هر یک از فرزندان آدم دو فرزند به من عطا کنی که برای هر یک از اولاد آدم دو فرزند رابراومسلط کنم تا اورا به گمراهی بکشاند.خداوند این مطلب را نیز پذیرفت . شیطان گفت سوم می خواهم مرا در بدن اولاد آدم همچون خون جریان دهی که از هر جای بدن او بتوانم او را به معصیت بکشانم . چهارم اینکه می خواهم اولاد آدم ما را نبینند ولی ما آنها را ببینیم . پنجم اینکه از تو می خواهم به من قدرتی عطا کنی که به هرشکلی می خواهم درآیم و به کجا که می خواهم بروم . ششم اینکه می خواهم تا دم مرگ پیش اولادآدم باشم (یعنی حتی وقتی حضرت ملک الموت برای قبض روح به سراغ انسان میاید شیطان هم حاضر میباشد و انسان را وسوسه می کند)حضرت امام باقر (ع) فرمودند :هنگامی که انسان در حال جان کندن است خیلی تشنه می شود ودرآن هنگام شیطان با یک لیوان آب می آید ومیگوید اگربر من سجده کنی و کافر شوی این آب را به تو میدهم ، وانسان مومن نمی پذیرد پس شیطان آب را می ریزد و می گوید من از تو بیزارم و میرود. هفتم اینکه از تو می خواهم که مرا بر سینه آدم مسلط گردانی تااو را وسوسه کنم . خداوند در پایان می فرماید:تمام خواسته هایت رابرآورده می کنم ولی هر کس پیروتو باشد او را با تو به جهنم می فرستم .بعد شیطان می گوید: به عزت وجلالت قسم که همه انسانها را گمراه میکنم مگر عده معدودی که بنده خاص تو هستند. سپس گفت حالا که مرا بیرون می کنی جایی برای زندگی کردنم معین کن. خداوند فرمود:تو را در حمام ها و هر کجا که محل رفت وآمد مردم است قرار دادم. شیطان گفت : غذای من چه باشد؟خداوند فرمود:سر هر سفره ای که نام من برده نشودبنشین و با آنها که همچون حیوان گرسنه هستند غذا بخور.حضرت امام محمد باقر (ع) در این باره می فرمایند :اگر اول غذا یادتان رفت بسم ا... بگویید آخر غذا بگویید تا شیطان هر چه را خورده است استفراغ کند.بعد شیطان گفت که من احتیاج به آب دارم خداوند فرمود :آب تو شراب هر چیز مست کننده باشد. بعد گفت :برای من کتابی قرار بده. خداوند فرمود: کتاب تو شم(خال کوبی ها وکتابهای سحر و جادو)پس اولین کسی که جادو را به انسان آموخت شیطان بود.بعد شیطان گفت :برای من حدیثی قرار بده .خداوند فرمود:حدیث تو دروغ است. بعد گفت:برای من دام و وسیله شکار قراربده.خداوند فرمود:که زنان را وسیله صید و به دام انداختن مردم قرار دادم.روزی حضرت محمد (ص) شیطان راحاضر در مسجد الحرام دید از او پرسید:ای ملعون چرا ناراحتی ؟ شیطان گفت:ازدست تو وامت توناراحتم.حضرت فرمودند: چرا ازمن ناراحتی .شیطان گفت :چون این همه تلاش می کنم که مردم را گمراه کنم ولی تو روز قیامت از آنها شفاعت میکنی و تمام زحمات مرا به هدر می دهی به همین خاطربا تو دشمنم واز توبدم میآید.حضرت فرمودند :از امتم چرا ناراحتی؟ شیطان گفت :امت تو خصوصیاتی دارد که امتهای دیگر ندارد      (منظور شیعیان می باشد) اول اینکه وقتی به هم می رسند سلام می کنند که سلام اسم خداست و من از این اسم می ترسم . دوم اینکه وقتی همدیگر را می بینند با یک دیگر دست می دهند و تا دست هایشان از هم در نیامده گناهانشان بخشیده می شود. سوم اینکه وقتی می خواهند غذا بخورند بسم ا... می گویند ومن دیگر نمی توانم از آن غذا بخورم و گرسنه می مانم . چهارم اینکه بعد از غذا خوردن الحمد ا... می گویند. پنجم اینکه وقتی اسم تو می آید بلند صلوات ختم می کنند و آن قدر ثواب آن زیاد است که من فرار می کنم . ششم اینکه وقتی می خواهند کاری بکنند انشاء ا... می گویند ومن دیگر نمی توانم در آن کار دخالت کنم و آن را بر هم زنم . هفتم آن که صدقه می دهند و وقتی که صدقه می دهند هم گناهانشان آمرزیده می شود وهم هفتاد نوع بلا را از خود دور می کنند به همین دلیل حضرت نبی اکرم (ص) فرمودند وقتی انسان دستش را در جیبش می کند تا صدقه بدهد هفتاد شیطان دستش را می گیرند تا او را منصرف نمایند.هشتم اینکه قرآن می خوانند و در خانه ای که قران خوانده می شود دیگر جای برای من نمی ماند چون در آن خانه ملائکه رفت و آمد می کنند . نهم آن که مرا زیاد لعنت می کنند و با هر لعنت یک زخم بر بدنم می افتد و تا زمانی که آن شخص را به گمراهی نکشانم آنها خوب نمی شود .دهم اینکه هنگامی که گناه می کنند سریع توبه می کنند و زحمات مرا به هدر می دهند . یازدهم اینکه عطسه که می کنند الحمد ا... می گویند. حضرت فرمودند : عطسه از طرف خداوند و خمیازه از طرف شیطان است . وقتی عطسه می کنید با ید الحمدا...بگویید و وقتی انسان نماز می خواند شیطان از او دور می شود به خصوص اگر سجده نماز طولانی باشد شیطان از روی ناراحتی فریاد می کشد.حضرت امام صادق (ع) فرمودند: هر کس نماز نخواند از شیطان پست تر است چون شیطان یک خطا کرد و آن هم اینکه بر آدم سجده نکرد ولی انسان اگر نماز نخواند برای خدا سجده نمی کند . حضرت محمد (ص) فرمودند : مجوز عبور از پل صراط نماز است و فرمودند  اگر نماز مومن قبول شود بقیه اعمال او نیز قبول در گاه الهی می باشد در نماز ها نماز صبح خیلی سفارش شده است و دلیل آن این است که در هنگام شب فرشتگان شب پیش انسان هستند و اعمال شب را می نویسند و هنگامی که اذان صبح را می دهند فرشتگان شب می روند و جای خود را به فرشتگان  روز می دهند پس اگر نماز صبح را بخوانیم در دو پرونده نوشته می شود و آخرین عمل که نمازصبح است را فرشتگان شب می نویسند و اولین چیزی که فرشتگان روز می نویسند  همان نماز صبح است. همچنین از امام صادق (ع) منقول است که از صفات مومنین است که بسم ا... الرحمن الرحیم را در نماز بلند می گویند اگر سر نماز بسم ا... را بلند نگوییم شیطان  تا پایان نماز بر شانه انسان می نشیند و انسان را وسوسه می کند و نیز فرمودند : هر کس بعد از تکبیر نماز (قبل از شروع حمد )اعوذ با... من الشیطان الرجیم را بگوید به اندازه هر مویی که در بدن اوست هزار حسنه برای او می نویسند و حضرت محمد (ص) فرمودند هر کس بعد از نماز تسبحات حضرت زهرا (س) (34ا...اکبر،33الحمدا...و33سبحان ا...) را بگوید بخصوص اگر با انگشتانش بشمارد همان دست هایش او را در روز قیامت شفاعت می کنند همچنین در مفاتیح الجنان برای انجام این عمل با تربت کربلا سفارش و ثواب زیادی نقل شده است .

منابع :قرآن کریم،سجاده عشق،سرگذشت روح ،درمانگاه معنوی ،در کمینگاه شیطان                سلامتی امام زمان صلوات

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.