گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4  اصفهان
گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4  اصفهان

گروه آمادگی دفاعی ناحیه 4 اصفهان

عوارض پشت میز نشستن طولانی

پشت میز نشستن ها ی طولانی و پیامد ها ی آن

1آناتومی انسان به گونه ای آفریده شده است که تا حد زیادی خود را با موقعیت های گوناگونی که در آن قرار می گیرد تطبیق می دهد ولی این تطبیق و هماهنگی در بسیاری از مواقع به علت شرایط نا مناسب از قبیل:وضعیت غلط قرارگیری بدن یا فشارهای نا بجا و نا متعادل وارده براندام ،نمی تواند دوام زیادی داشته و تحت تاثیر شرایطی همچون گذ شت زمان و تکرار موجب وارد شدن صدمات جبران ناپذیری می گردد. 

 

  از جمله این موقعیت ها نشستن پشت میز کار می باشد که امروزه با پیداش رایانه بسیاری از افراد ساعت های متمادی از وقت خود را پشت میز و جلو رایانه می گذرانند که این حالت سکون وعدم تحرک همراه با وضعیت نا مطلوب قرار گیری بدن در پشت میز به مدت طولانی عوارض و مضرات زیادی را برای افراد به ارمغان می آورد . لذا در این گفتارسعی شده است هر چند مختصر به بعضی از این صدمات و عوارض اشاره وراه های  پیشگیری و حفظ سلامتی  بیان گردد.

1.افزایش وزن :از عوارض بسیار شایع و درد سر آفرین پشت میز نشینی افزایش وزن می باشد و به منظور مبارزه با این عارضه باید برنامه های منظم و روزانه ورزشی مانند پیاده روی های تند و طولانی ،دویدن های نرم و ورزش های هوازی مناسب دیگر در برنامه روز مره شخص گنجانده شود.
2.ضعف عضلات :خطر دیگر برای افرادی که زیاد پشت میز می نشینند ضعف عضلات گروه سرینی ،شکم ، پشت و گردن است که موجب دردهای مزمن پشت و کمریا تغییر شکل بدن می شود و گاهی این تضعیف عضلات به حدی شدید است که فرد را بار ها به دلیل درد مجبور به استراحت در منزل می نماید . لذا این افراد حتمأباید در طول روز ورزش های مخصوص کمر ،پشت و گردن را انجام دهند تا این عضلات استحکام خود را حفظ کنند . برای مثال همان طور که پشت میز کار خود نشسته اند  می توانند عضلات شکم و سرینی را به طور متناوب برای مدت 10 ثانیه سفت و بعد رها نمایند . همچنین بهتر است بیش از 50 دقیقه به طور ممتد پشت میز خود ننشینند و بعد از 50 دقیقه از جای خود بلند شده ، کمی راه رفته و کمر خود را با  احتیاط  به  جلووعقب وچپ و راست خم نموده وبا     کشش کنترل شده، عضلات ناحیه گردن ،کمر، پشت، ران ، شانه و سینه که به علت نشستن وکم تحرکی جمع و کوتاه شده اند را به حالت عادی برگردانند . همچنین در ادامه حرکات ورزشی فوق  می توان دستها را از ناحیه کتف بصورت دورانی و کنترل شده به چرخش در آورد وبا حرکات کششی مناسب زمینه رفع خستگی و تقویت آنها را فراهم نمود.
پیشنهاد:
الف ) بهتر است افرادی که در طول روز مدت زیادی را پشت میز و جلو رایانه می گذرانند از صندلی ارگونومیک با قابلیت تنظیم استفاده نمایند و ارتفاع این صندلی ها باید به گونه ای تنظیم شده  باشد که کف پا ها کاملأ روی  زمین  قرار گرفته و زانو ها دارای
 زاویه 90 درجه  بوده و ران ها موازی زمین باشد . صندلی باید در قسمت کودی کمر محدب و در قسمت پشت دارای کمی قوس مقعر باشد . صندلی رایانه بهتر است دسته دار باشد . فراموش نشود هنگام کار با رایانه بایدبه پشتی صندلی تکیه داد تا از کمر و ستون فقرات حمایت لازم به عمل آید .ضمنأ بهتر است هنگامیکه از موش واره و صفحه کلید استفاده نمی شود ساعد روی دسته صندلی قرار گیرد .  
ب ) استفاده صحیح از نمایشگر مناسب راه دیگر حفظ سلامتی کار بران رایانه می باشد به همین منظور بهتر است نمایشگر در مرکز میز و درست مقابل چشم قرار گیرد . هرچه صفحه بزرگتر باشد تصویر راحت تر دیده می شودو تطابق و تقارب چشم ها کمتر شده و بنا بر این دیر تر خسته می شود .فاصله مناسب صفحه تا چشمان 50تا60سانتیمتر یا یک دست کشیده است . بخش بالایی مانیتور باید هم سطح چشم باشد. برای این کار میتوان صندلی را بلند تر یا صفحه ی نمایش یا پایین تر آورد. اکر کاربر از عینک استفاده می نماید بهتر است صفحه نمایش کمی به سمت بالا،چرخانده شود تا بخش پایینی صفحه نمایش به چشم نزدیک تر شود.
3. خستگی چشم :از دیگر عوارض کار با رایانه خستگی چشم است . بهتراست ازخیره شدن به تصویر صفحه نمایشی که نقص دارد پرهیز شود. تماشای تصاویری که برفک یا لرزش دارد چشم را خسته می کند . استفاده از عینک برای افرادی که دارای عینک هستند هنگام کار با رایانه ضرورت دارد اما استفاده بی مورد از عینک های که دارا ی شیشه های رنگی هستند سبب خستگی چشم خواهد شد .هرگز نباید به مدت طولانی به صفحه خیره شد . حداکثر پس از هر 2ساعت کار بارایانه باید 5 دقیقه چشم ها را بست . یک روش دیگر برای رفع خستگی چشم این است که هر 20 دقیقه، 20ثانیه به چشم ها استراحت داد وبه اشیاء دور درفاصله       6  متر یا بیشتر نگاه کرد . همچنین اندازه حروف باید 2تا3 مرتبه بزرگتر از ریزترین متن قابل خواندن باشد . به علاوه خواندن مطالب با رنگ مشکی بر روی صفحه ی سفید بسیار واضح تر می باشد خواندن مطالب بر روی صفحه نمایش به علت تغییرات دائمی جسم دیدنی وتغییرات دائمی نور بسیار خسته کننده می باشد واین عمل فشار زیادی به عضلات چشم وارد می کند . لذا برای کاستن از خستگی چشم باید نور صفحه نمایش را به گونه ای تنظیم نمود که تقریبا مشابه سطح رو شنایی محیطی باشد که دقیقا در پشت آن قرار داد .اگر بین روشنایی صفحه نمایش ومحیط پیرامون آن تفاوت روشنایی شدید وجود داشته باشد سردرد ومشکلات بینایی رادر پی خواهد داشت. بنابراین در ساعات مختلف شبانه روز باید نور صفحه را با نور اتاق تنظیم نمود .
4.دردانگشتان :درد انگشتان ، مچ دست و نشانگان تونل مچ دست ازعوارض استفاده مستمر از رایانه و سایروسایل اداری در محیط کار است .برای پیشگیری رعایت نکات زیر ضروری است : صفحه کلید رایانه باید هم سطح آرنج یا هم ارتفاع با دسته صندلی قرار گیرد . به طوری که تقریبأ صفحه کلید هم سطح ران ها پشت میز رایانه باشد. در شرایط مطلوب ساعد ها تقریبا موازی با افق بوده وزاویه بین مچ دست وساعد 5تا 10درجه است وزاویه بین بازو و ساعد روی دسته صندلی باید حدود 90 درجه باشد . در هنگام نوشتن باید از هر دو دست کمک گرفت و با نیروی متوسط و ملایمی روی صفحه کلید فشار وارد آورد .فراموش نشود که هنگام نوشتن نباید مچ دستان بر روی جای قرار گیرد و یا خم شود و همچنین مچ دست نباید به سمت بالا یا پایین زاویه دار باشد .گاهی هم باید به مچ دست استراحت و ورزش داد.

                                گرد آوری : مجید جمالی ناحیه 4

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.